Preskočiť na hlavný obsah

Neviditeľná

Neviditeľná je novým slovenským dokumentárnym filmom, ktorý sa dal zhliadnuť aj na festivale Jeden svet

Odporúčame.

Autorkou je Maia Martiniak.

Témou sú pôrody, privádzanie detí na svet.

Témou je prežívanie žien a pomoc /nepomoc okolia (zdravotníckeho) v tomto zraniteľnom období.

Témou je potreba úcty k žene, k jej telu, k jej pocitom.

Témou je viera v múdrosť a jedinečnosť každého tela, každého pôrodu.

Témou je vytvoriť priestor pre to všetko.

Témou je, ako sa necítiť bezradná, bezmocná, slabá a sama.

Témou je nádej na uzdravenie a objavenie hlbokej ženskej sily.

Témou je aj dobrý začiatok pre bábätká spočívajúci v prvých minútach, hodinách, dňoch na hrudi mamy.

Autorke ďakujeme za tento film! A vystupujúcim ženám za odvahu!

O prvých dňoch – o prvých 1000 dňoch života dieťatka – sa chystáme rozprávať aj my v Arche. Chceme sa s Vami podeliť o to, čo dnes vieme, že je potrebné, prirodzené, niekedy nevyhnutné. O tom, čo prináša dnešná veda, ktorá sa vie pozrieť priamo do vnútra sveta dieťatka – do jeho mozgu cez vymoženosti techniky.

Hlavnou inšpiráciou je prednáška Dr. Allana N. Schore, popredného neurovedca a zároveň človeka praxe. Autora prvej publikácie o socioemocionálnom vývine dieťaťa – Affect regulation and the origin of the Self (Emocionálna regulácia a pôvod Self). Ostaňte s nami a dozviete sa čoskoro viac.

Za tím Archa: Daniela


Obľúbené príspevky z tohto blogu

Reflektívna funkcia

Mgr. Daniela Husovská, PhD. Reflektívna funkcia iným slovom aj mentalizácia označuje kapacitu jedinca zachytávať mentálne stavy u seba aj u iných. (Fonagy, Gergely, Jurist, Target, 2002). Pod mentálnymi stavmi rozumieme myšlienky, pocity, priania, túžby alebo zámery. Tento koncept čerpá z viacerých psychologických disciplín – teórie vzťahovej väzby, psychoanalytickej teórie, ale aj kognitívnych neurovied (Slade, 2005). Reflektívna funkcia je kapacita, ktorá sa utvára v procese vývinu. Vytvára sa postupne na základe každodenných interakcií. Osobná skúsenosť sa potom pretavuje do poznania všeobecnejších zákonitostí fungovania vlastnej psychickej reality a zároveň aj tých druhých. Umožňuje dieťaťu (aj dospelému) reagovať nielen na správanie ostatných, ale dané správanie vnímať cez vytvorenú predstavu o presvedčeniach, pocitoch, nádejach, plánoch, zámeroch iných (Fonagy, Target, 1997). Vďaka tomu, že deti pripisujú druhým mentálne stavy, môžu ich správaniu porozumieť, stáva ...

Vzťahová väzba

Mgr. Daniela Husovská, PhD. Do odbornej psychologickej literatúry, v ktorej centre je rodič a dieťa (mama a dieťa), dnes neodmysliteľne patrí teória pripútania a bohaté poznanie, ktoré podnietila. Jej základným postulátom je, že deti sú už od narodenia vybavené špecifickým správaním, ktoré môžeme nazvať „attachmentové“ („pripútavacie“) správanie. Prvýkrát na neho upozornil a pomenoval anglický psychiater John Bowlby (1969/82, 1973, 1980 in Rutter et al., 2009). Ide o správanie, ktorého hlavnou úlohou je privolať rodiča (človeka, ktorý sa o dieťa prevažne stará) v situácii ohrozenia. Dieťa môže ohrozenie vnímať zvonku, ak sa napr. objaví v jeho blízkosti niekto cudzí, alebo aj zvnútra, ak sa cíti v nepohode (je hladné, unavené,...) (Cassidy, 2008). ©The Metropolitan Museum of Art V oboch prípadoch sa snaží svojím správaním privolať svojho opatrovateľa, aby ho ochránil alebo sa postaral o jeho pohodlie. Toto „pripútavacie“ správanie má veľmi dôležitú funkciu – zabezp...