Preskočiť na hlavný obsah

Komplexná posttraumatická porucha (complex PTSD) - nová diagnostická kategória

Dávame do pozornosti:

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vydáva v tomto roku aktualizovanú klasifikáciu chorôb (MKCH 11). Je do nej začlenená nová diagnostická kategória – „Komplexná posttraumatická porucha“ (complex PTSD).
Pri tejto príležitosti Medzinárodné centrum Anny Freudovej organizuje konfrenciu pod názvom „Porozumenie komplexnosti komplexnej postraumatickej stresovej poruchy u detí a mladých ľudí.“ Vystúpia na nej vedúce osobnosti z akademického prostredia aj klinickej praxe z Európy. Cieľom je rozšíriť porozumenie a diskutovať o novej diagnóze a jej použití / využití pre klinickú prax aj výskum so špeciálnym zameraním na deti v školskom veku.
Témy:
  • Symptomatológia komplexnej PTSD a ako a prečo vôbec táto diagnóza vznikla
  • Výskyt komplexnej PTSD v rôznych vzorkách detí a dospievajúcich
  • Ako diagnostikovať deti, dospievajúcich a rodiny, ktoré boli dlhodobo (komplexne) traumatizované a súčasné možnosti intervencií
  • Či sú súčasné účinné intervencie pre PTSD efektívne aj pri komplexnej PTSD
Viac informácií nájdete priamo na stránke Medzinárodného centra Anny Freudovej (v angličtine)

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Reflektívna funkcia

Mgr. Daniela Husovská, PhD. Reflektívna funkcia iným slovom aj mentalizácia označuje kapacitu jedinca zachytávať mentálne stavy u seba aj u iných. (Fonagy, Gergely, Jurist, Target, 2002). Pod mentálnymi stavmi rozumieme myšlienky, pocity, priania, túžby alebo zámery. Tento koncept čerpá z viacerých psychologických disciplín – teórie vzťahovej väzby, psychoanalytickej teórie, ale aj kognitívnych neurovied (Slade, 2005). Reflektívna funkcia je kapacita, ktorá sa utvára v procese vývinu. Vytvára sa postupne na základe každodenných interakcií. Osobná skúsenosť sa potom pretavuje do poznania všeobecnejších zákonitostí fungovania vlastnej psychickej reality a zároveň aj tých druhých. Umožňuje dieťaťu (aj dospelému) reagovať nielen na správanie ostatných, ale dané správanie vnímať cez vytvorenú predstavu o presvedčeniach, pocitoch, nádejach, plánoch, zámeroch iných (Fonagy, Target, 1997). Vďaka tomu, že deti pripisujú druhým mentálne stavy, môžu ich správaniu porozumieť, stáva ...

Vzťahová väzba

Mgr. Daniela Husovská, PhD. Do odbornej psychologickej literatúry, v ktorej centre je rodič a dieťa (mama a dieťa), dnes neodmysliteľne patrí teória pripútania a bohaté poznanie, ktoré podnietila. Jej základným postulátom je, že deti sú už od narodenia vybavené špecifickým správaním, ktoré môžeme nazvať „attachmentové“ („pripútavacie“) správanie. Prvýkrát na neho upozornil a pomenoval anglický psychiater John Bowlby (1969/82, 1973, 1980 in Rutter et al., 2009). Ide o správanie, ktorého hlavnou úlohou je privolať rodiča (človeka, ktorý sa o dieťa prevažne stará) v situácii ohrozenia. Dieťa môže ohrozenie vnímať zvonku, ak sa napr. objaví v jeho blízkosti niekto cudzí, alebo aj zvnútra, ak sa cíti v nepohode (je hladné, unavené,...) (Cassidy, 2008). ©The Metropolitan Museum of Art V oboch prípadoch sa snaží svojím správaním privolať svojho opatrovateľa, aby ho ochránil alebo sa postaral o jeho pohodlie. Toto „pripútavacie“ správanie má veľmi dôležitú funkciu – zabezp...