Obsah
- 1. SEPTEMBER – 17. NOVEMBER 2023 - prístup ku siedmim videonahrávkam (slovenské titulky)
- 19. OKTÓBER 2023 - 14:00-15:30 online panelová diskusia (tlmočené)
- 20. OKTÓBER 2023 - 14:00-15:30 online panelová diskusia (tlmočené)
Úvod
Experti a expertky venujúci sa traume hovoria o tom, že najzásadnejší traumatický zážitok v detstve nezvykne byť samotná traumatická spomienka, ale bytostný zážitok, že tu nikto nie je, že som v tom sám/sama. Liečivým sa potom stáva skúsenosť, že tu niekto so mnou je – niekto ma vidí, vníma, snaží sa pochopiť, zaujíma sa o mňa, považuje ma za hodnotného – vytvára so mnou spojenie = VZŤAH.
Práve preto: NA VZŤAHOCH ZÁLEŽÍ. Potom už nie som sám /sama a svet prestáva byť tým ohrozujúcim desivým miestom. Presne to isté môže platiť aj pre školu. Škola už nemusí byť tým ohrozujúcim desivým miestom. Môže byť miestom vzťahov a bezpečia a nakoniec aj učenia sa novým veciam.
Naši kanadskí kolegovia a kolegyne s tým majú bohaté skúsenosti a veľa príbehov pomoci, o ktoré sa s nami radi podelia. Pridajme sa k nim, aby sa tieto vo svojom vnútri hlboko osamelé deti, necítili tak opustene. Urobme týmto deťom spoločnosť, pripojme sa k nim a dajme im vedieť, že ich vidíme, že nám ich strach, smútok, bolesť nie sú ľahostajné. Kanadské inšpirácie nám môžu ukázať cestu.
Pre koho je podujatie určené
Podujatie je určené pre:- pre učiteľov a učiteľky, ktorí majú vo svojich triedach deti s rôznorodou náročnou minulosťou a rozmýšľajú nad tým ako k nim pristupovať a ako im pomôcť
- pre odborné tímy na školách, ktoré chcú rozumieť deťom s náročným správaním a chcú poznať prístupy, ktoré prinášajú dlhodobé riešenia
- pre riaditeľov a riaditeľky škôl, pre ktorých je to, ako sa deti cítia v škole podstatné, na deti pozerajú ako na komplexné bytosti, za problémovým správaním niektorých detí chcú vidieť viac ako neposlušnosť, egoizmus alebo zákernosť a nechcú nad nimi zlomiť palicu
- pre všetkých, ktorí utvárajú školské politiky a majú dosah na vzdelávací systém, aby sa inšpirovali a dozvedeli sa viac o špecifickej skupine traumatizovaných detí, o ich zápasoch v školskom prostredí a o tom, čo môžu byť účinné a liečivé kroky
- pre odborníkov a odborníčky pracujúcich s traumatizovanými deťmi, ktorých zaujíma, aké vzdelávanie a prístup zo strany školy môže priniesť pozitívnu zmenu
- pre rodičov traumatizovaných detí, aby mohli svojim deťom lepšie rozumieť a byť im oporou a advokátmi/kami v komplikovanom školskom svete
- pre odborníkov a odborníčky z centier pre deti a rodiny, z liečebno-výchovných sanatórií, z reedukačných a diagnostických centier, aby porozumeli, čo sú nevyhnutné podmienky pre deti v ich starostlivosti na to, aby boli schopné sa učiť nové veci
- pre odborníčky a odborníkov z rôznych inštitúcií, organizácií a občianskych združení, ktorí sú zvedaví, ako vyzerá vzdelávanie citlivé voči traume v praxi a chcú si vypočuť ľudí, ktorí ním každodenne žijú
Hostia/Prednášajúci
Informácie o hosťoch nájdete tuPROGRAM
1. SEPTEMBER – 17. NOVEMBER 2023
Pripojením sa ku našim Kanadským inšpiráciám najskôr získate prístup ku siedmim moderovaným videonahrávkam so slovenskými titulkami:
V nahrávke priblíži základné ingrediencie funkčné pri práci s traumatizovanými deťmi a pri ich vzdelávaní. Tieto hlavné prvky sa opierajú o dyadickú vývinovú prax (vychádzajúcu z DDP).
V nahrávke rozpráva o programe Belong (Patriť) a o svojich 9-ročných skúsenostiach učiteľky detí s komplexnou traumou. Podelí sa s nami o príbehy týchto detí a s tým, čo im pomáha v školskom prostredí cítiť sa bezpečne ako reagovať na ich náročné prejavy. Na konci cesty sú tieto deti schopné dôverovať, byť otvorené a učiť sa nové veci, čo je obrovský úspech. Vďaka tomu sa môžu vrátiť späť do bežnej triedy.
Deni Melim, Ph.D. je učiteľkou v programe Prináležať (Belong Program) a Lisa je v jej triede pracovníčka s deťmi a mládežou. Doug Hepburn je pedagogický asistent v tomto programe. Doug sa nezúčastnil tohto rozhovoru, ale je neodlúčiteľnou súčasťou programu. V tomto videu Deni a Lisa diskutujú o svojich skúsenostiach s DDP rámcom ako hlavným princípom a reflektujú, v čom a ako je relevantný a vhodný, či už pre deti alebo pre dospelých
Mike Blackburn rozpráva o tom, ako on a učiteľský zbor na základnej škole začali hľadať iné spôsoby ako podporiť mnohých žiakov a žiačky, ktorí zažili vývinovú traumu. Mike rozpráva o spoločnej ceste smerom k budovaniu vzťahového bezpečia, ktoré bolo zásadné pre nedôverujúcich žiakov a žiačky, aby sa s ním stretli a zažili ho a potom boli schopní učiť sa. Táto prezentácia je príbehom vytrvalosti, nádeje a dôležitosti líderstva.
TFC je organizácia, ktorú podporujú 3 “úrady práce, sociálnych vecí a rodiny – presnejšie oddelenia sociálnoprávnej ochrany detí a rodiny”. Ľudia v organizácii pracujú s deťmi a dospievajúcimi s komplexnými ťažkosťami, s biologickými, pestúnskymi a adoptívnymi rodinami. Všetci v tíme absolvovali výcvik v Dyadickej vývinovej praxi a psychoterapii – úroveň 1 a úroveň 2. Tím taktiež mal k dispozícii pravidelné konzultácie a supervíziu, aby bolo zabezpečené porozumenie a reagovanie v súlade s intervenciami informovanými a citlivými k traume. Tím spolupracuje často so školským systémom, aby zabezpečil to, že učiteľky a učitelia rozumejú žiakom a žiačkam vo svojich triedach a zároveň im ponúka podporu, aby zvládali náročné správanie, ktoré tak často stojí v ceste učeniu.
V tomto videu sa celý tím rozpráva o tom, ako podporujú učiteľky a učiteľov s využitím DDP rámca. Budete počuť príbehy, ktoré nám pripomínajú, aby sme pri práci s deťmi vždy videli, čo sa skrýva za správaním a uistili sa, že učitelia a učiteľky sú podporovaní v tejto náročnej práci.
V tomto rozhovore rozpráva Catherine o ceste, ktorou sa z ich organizácie stala organizácia s väčším povedomím o traume (trauma-informed organization). Tím venujúci sa komunitnému duševnému zdraviu z Detskej nemocnice v Toronte podporuje niektoré z tých najzraniteľnejších detí pomocou programu dennej starostlivosti. Ten ponúka špecializované školské prostredie, rodinnú psychoterapiu a komunitných terapeutov a terapeutky, ktorí majú možnosť pracovať s rodinou v ich domácom prostredí. Všetky tímy absolvovali výcvik v Dyadickej vývinovej praxi, ktorá pomáha rodičom starať sa o svoje deti z perspektívy vzťahovej väzby pomocou PACE (hravosť, prijatie, empatia, zvedavosť) a odborníkom a odborníčkam to, aby boli zameraní na vzťahovú väzbu vo svojej práci v rámci školy a v domácom prostredí dieťaťa. Rodinní terapeuti a terapeutky absolvovali doplňujúci výcvik v Dyadickej vývinovej psychoterapii. Výsledkom tejto iniciatívy bola systémová zmena, ale aj zmeny na individuálnej úrovni.
19. OKTÓBER 2023
1. panelová online diskusia 14:00 – 15:30
DDP rámec v komplexnej starostlivosti – perspektíva klinickej starostlivosti a pomoci traumatizovaných deťom (aj v školách) - tlmočené
Budú s nami diskutovať a na otázky odpovedať:- Sian Phillips, klinická psychologička, Kingston, Kanada
- Cheri Crane, Therapeutic Family Care Program, Cobourg, Kanada
- Zástupca Institute of Childhood trauma and attachment – George Hull Center, Toronto, Kanada
- Catherine McCabe, Garry Hurvitz Center, Toronto, Kanada
- MUDr. Peter Pöthe, detský psychiater, Praha, Česká republika
- Mária Anyalaiová, psychologička venujúca sa téme traumy a krízovej intervencie aj na školách, Piešťany, Slovensko
- Ján Rusiňák, riaditeľ školy, externý poradca Ministerstva školstva, vedy a výskumu SR, Stará Ľubovňa, Slovensko
20. OKTÓBER 2023
2. panelová online diskusia 14:00 – 15:30
DDP rámec vo vzdelávaní traumatizovaných detí a vytváraní školského prostredia citlivého voči traume (Trauma informed education) - tlmočené
Budú s nami diskutovať a na otázky odpovedať:- Sian Phillips, klinická psychologička, Kingston, Kanada
- Deni Melim, učiteľka, Kingston, Kanada
- Michael Blackburn, bývalý riaditeľ, člen rady škôl, Kingston, Kanada
- Dawn Franks, členka rady škôl, Barrie, Kanada
- Ján Rusiňák, riaditeľ školy, externý poradca Ministerstva školstva, vedy a výskumu SR, Stará Ľubovňa, Slovensko
- Juraj Hipš, odborník na vzdelávanie, zakladateľ CEEV Živica a Komenského inštitútu, Zaježová, SlovenskO
- Zuzana Laurincová, zavádzanie prístupu citlivého k traume, design and impact manažérka programu v Teach for Slovakia, Slovensko
Prihlasovanie
Prihlasovanie je možné na www.archaoz.sk od 1.7.2023 do 15.10.2023. Po vyplnení prihlasovacieho formulára Vám bude na Vašu emailovú adresu zaslané písomné potvrdenie o registrácii a vytvorení profilu. V „Môj profil“ na www.archaoz.sk nájdete potom v časti Platba informácie potrebné k úhrade poplatku. Prístup k videám bude možný od 01.09.2023 opäť cez Môj profil na našej webovej stránke.
Registrácia bude záväzná až po uhradení poplatku.
Storno podmienky:
Vzhľadom na charakter podujatia je poplatok po prihlásení nevratný.
Poplatok
Poplatok zahŕňa: lektorné, tlmočenie, prekladateľské služby, služby pri spracovaní videonahrávok, organizačné a technické zabezpečenie.* prístup k videám využije viacero ľudí/zamestnancov danej inštitúcie – školy, organizácie, CDR a pod. Túto možnosť využite v prípade, že chcete viacerým kolegom a kolegyniam sprostredkovať videonahrávky – počet ľudí nie je obmedzený; vstup na online panelovú diskusiu predpokladáme z 3 PC.