Preskočiť na hlavný obsah

NA VZŤAHOCH ZÁLEŽÍ – Vzdelávanie a prax citlivá voči traume KANADSKÉ INŠPIRÁCIE

Obsah

  • Úvod
  • `
  • Pre koho je podujatie určené
  • Hostia/Prednášajúci
  • PROGRAM
    • 1. SEPTEMBER – 17. NOVEMBER 2023 - prístup ku siedmim videonahrávkam (slovenské titulky)
    • 19. OKTÓBER 2023 - 14:00-15:30 online panelová diskusia (tlmočené)
    • 20. OKTÓBER 2023 - 14:00-15:30 online panelová diskusia (tlmočené)
  • Prihlasovanie
  • Poplatok
  • Úvod

    Experti a expertky venujúci sa traume hovoria o tom, že najzásadnejší traumatický zážitok v detstve nezvykne byť samotná traumatická spomienka, ale bytostný zážitok, že tu nikto nie je, že som v tom sám/sama. Liečivým sa potom stáva skúsenosť, že tu niekto so mnou je – niekto ma vidí, vníma, snaží sa pochopiť, zaujíma sa o mňa, považuje ma za hodnotného – vytvára so mnou spojenie = VZŤAH.

    Práve preto: NA VZŤAHOCH ZÁLEŽÍ. Potom už nie som sám /sama a svet prestáva byť tým ohrozujúcim desivým miestom. Presne to isté môže platiť aj pre školu. Škola už nemusí byť tým ohrozujúcim desivým miestom. Môže byť miestom vzťahov a bezpečia a nakoniec aj učenia sa novým veciam.

    `

    Naši kanadskí kolegovia a kolegyne s tým majú bohaté skúsenosti a veľa príbehov pomoci, o ktoré sa s nami radi podelia. Pridajme sa k nim, aby sa tieto vo svojom vnútri hlboko osamelé deti, necítili tak opustene. Urobme týmto deťom spoločnosť, pripojme sa k nim a dajme im vedieť, že ich vidíme, že nám ich strach, smútok, bolesť nie sú ľahostajné. Kanadské inšpirácie nám môžu ukázať cestu.

    -na obsah-

    Pre koho je podujatie určené

    Podujatie je určené pre:
    • pre učiteľov a učiteľky, ktorí majú vo svojich triedach deti s rôznorodou náročnou minulosťou a rozmýšľajú nad tým ako k nim pristupovať a ako im pomôcť
    • pre odborné tímy na školách, ktoré chcú rozumieť deťom s náročným správaním a chcú poznať prístupy, ktoré prinášajú dlhodobé riešenia
    • pre riaditeľov a riaditeľky škôl, pre ktorých je to, ako sa deti cítia v škole podstatné, na deti pozerajú ako na komplexné bytosti, za problémovým správaním niektorých detí chcú vidieť viac ako neposlušnosť, egoizmus alebo zákernosť a nechcú nad nimi zlomiť palicu
    • pre všetkých, ktorí utvárajú školské politiky a majú dosah na vzdelávací systém, aby sa inšpirovali a dozvedeli sa viac o špecifickej skupine traumatizovaných detí, o ich zápasoch v školskom prostredí a o tom, čo môžu byť účinné a liečivé kroky
    • pre odborníkov a odborníčky pracujúcich s traumatizovanými deťmi, ktorých zaujíma, aké vzdelávanie a prístup zo strany školy môže priniesť pozitívnu zmenu
    • pre rodičov traumatizovaných detí, aby mohli svojim deťom lepšie rozumieť a byť im oporou a advokátmi/kami v komplikovanom školskom svete
    • pre odborníkov a odborníčky z centier pre deti a rodiny, z liečebno-výchovných sanatórií, z reedukačných a diagnostických centier, aby porozumeli, čo sú nevyhnutné podmienky pre deti v ich starostlivosti na to, aby boli schopné sa učiť nové veci
    • pre odborníčky a odborníkov z rôznych inštitúcií, organizácií a občianskych združení, ktorí sú zvedaví, ako vyzerá vzdelávanie citlivé voči traume v praxi a chcú si vypočuť ľudí, ktorí ním každodenne žijú

    -na obsah-

    Hostia/Prednášajúci

    Informácie o hosťoch nájdete tu

    -na obsah-

    PROGRAM

    1. SEPTEMBER – 17. NOVEMBER 2023

    Pripojením sa ku našim Kanadským inšpiráciám najskôr získate prístup ku siedmim moderovaným videonahrávkam so slovenskými titulkami:

  • Dr. Sian Philips – Dyadická vývinová prax ako rámec citlivý k traume
  • V nahrávke priblíži  základné ingrediencie funkčné pri práci s traumatizovanými deťmi a pri ich vzdelávaní. Tieto hlavné prvky sa opierajú o dyadickú vývinovú prax (vychádzajúcu z DDP).

  • Deni Melim  I. – PACE v školskej triede
  • V nahrávke rozpráva o programe Belong (Patriť) a o svojich 9-ročných skúsenostiach učiteľky detí s komplexnou traumou. Podelí sa s nami o príbehy týchto detí a s tým, čo im pomáha v školskom prostredí cítiť sa bezpečne ako reagovať na ich náročné prejavy. Na konci cesty sú tieto deti schopné dôverovať, byť otvorené a učiť sa nové veci, čo je obrovský úspech. Vďaka tomu sa môžu vrátiť späť do bežnej triedy.

  • Deni Melim  II. – Rozhovor s Deni a jej asistentkou Lisou Fitch
  • Prináležať (Belong): Katolícka školská rada okresu Algonquin and Lakeshore, Kingston, Kanada

    Deni Melim, DSc RHL (Doctor of Science, rehabilitation and health leadership) je učiteľkou v programe Prináležať (Belong Program) a Lisa je v jej triede pracovníčka s deťmi a mládežou. Doug Hepburn je pedagogický asistent v tomto programe. Doug sa nezúčastnil tohto rozhovoru, ale je neodlúčiteľnou súčasťou programu. V tomto videu Deni a Lisa diskutujú o svojich skúsenostiach s DDP rámcom ako hlavným princípom a reflektujú, v čom a ako je relevantný a vhodný, či už pre deti alebo pre dospelých

  • Michael Blackburn - Rozhovor
  • Riaditeľ – Vzdelávacie služby: Školská rada okresu Limestone, Kingston, Kanada

    Mike Blackburn rozpráva o tom, ako on a učiteľský zbor na základnej škole začali hľadať iné spôsoby ako podporiť mnohých žiakov a žiačky, ktorí zažili vývinovú traumu. Mike rozpráva o spoločnej ceste smerom k budovaniu vzťahového bezpečia, ktoré bolo zásadné pre nedôverujúcich žiakov a žiačky, aby sa s ním stretli a zažili ho a potom boli schopní učiť sa. Táto prezentácia je príbehom vytrvalosti, nádeje a dôležitosti líderstva.

  • Dawn Franks – Rozhovor
  • Tím Therapeutic Family Care Program - Rozhovor
  • Terapeutická rodinná starostlivosť (TFC), Cobourg, Kanada

    TFC je organizácia, ktorú podporujú 3 “úrady práce, sociálnych vecí a rodiny – presnejšie oddelenia sociálnoprávnej ochrany detí a rodiny”. Ľudia v organizácii pracujú s deťmi a dospievajúcimi s komplexnými ťažkosťami, s biologickými, pestúnskymi a adoptívnymi rodinami. Všetci v tíme absolvovali výcvik v Dyadickej vývinovej praxi a psychoterapii – úroveň 1 a úroveň 2. Tím taktiež mal k dispozícii pravidelné konzultácie a supervíziu, aby bolo zabezpečené porozumenie a reagovanie v súlade s intervenciami informovanými a citlivými k traume. Tím spolupracuje často so školským systémom, aby zabezpečil to, že učiteľky a učitelia rozumejú žiakom a žiačkam vo svojich triedach a zároveň im ponúka podporu, aby zvládali náročné správanie, ktoré tak často stojí v ceste učeniu.

    V tomto videu sa celý tím rozpráva o tom, ako podporujú učiteľky a učiteľov s využitím DDP rámca. Budete počuť príbehy, ktoré nám pripomínajú, aby sme pri práci s deťmi vždy videli, čo sa skrýva za správaním a uistili sa, že učitelia a učiteľky sú podporovaní v tejto náročnej práci.

  • Catherine McCabe – Rozhovor
  • Senior klinická manažérka, Intenzívne služby pre deti, Detská nemocnica, Toronto, Kanada

    V tomto rozhovore rozpráva Catherine o ceste, ktorou sa z ich organizácie stala organizácia s väčším povedomím o traume (trauma-informed organization). Tím venujúci sa komunitnému duševnému zdraviu z Detskej nemocnice v Toronte podporuje niektoré z tých najzraniteľnejších detí pomocou programu dennej starostlivosti. Ten ponúka špecializované školské prostredie, rodinnú psychoterapiu a komunitných terapeutov a terapeutky, ktorí majú možnosť pracovať s rodinou v ich domácom prostredí. Všetky tímy absolvovali výcvik v Dyadickej vývinovej praxi, ktorá pomáha rodičom starať sa o svoje deti z perspektívy vzťahovej väzby pomocou PACE (hravosť, prijatie, empatia, zvedavosť) a odborníkom a odborníčkam to, aby boli zameraní na vzťahovú väzbu vo svojej práci v rámci školy a v domácom prostredí dieťaťa. Rodinní terapeuti a terapeutky absolvovali doplňujúci výcvik v Dyadickej vývinovej psychoterapii. Výsledkom tejto iniciatívy bola systémová zmena, ale aj zmeny na individuálnej úrovni.

    19. OKTÓBER 2023

    1. panelová online diskusia 14:00 – 15:30

    DDP rámec v komplexnej starostlivosti – perspektíva klinickej starostlivosti a pomoci traumatizovaných deťom (aj v školách) - tlmočené

    Budú s nami diskutovať a na otázky odpovedať:
    • Sian Phillips, klinická psychologička, Kingston, Kanada
    • Cheri Crane, Therapeutic Family Care Program, Cobourg, Kanada
    • Ross Pickes a Kristin Gionfriddo z Institute of Childhood trauma and attachment – George Hull Center, Toronto, Kanada
    • Catherine McCabe, Garry Hurvitz Center, Toronto, Kanada
    • MUDr. Peter Pöthe, detský psychiater, Praha, Česká republika
    • Mária Anyalaiová, psychologička venujúca sa téme traumy a krízovej intervencie aj na školách, Piešťany, Slovensko
    • Ján Rusiňák, riaditeľ školy, externý poradca Ministerstva školstva, vedy a výskumu SR, Stará Ľubovňa, Slovensko

    20. OKTÓBER 2023

    2. panelová online diskusia 14:00 – 15:30

    DDP rámec vo vzdelávaní traumatizovaných detí a vytváraní školského prostredia citlivého voči traume  (Trauma informed education) - tlmočené

    Budú s nami diskutovať a na otázky odpovedať:
    • Sian Phillips, klinická psychologička, Kingston, Kanada
    • Deni Melim, učiteľka, Kingston, Kanada
    • Michael Blackburn, bývalý riaditeľ, člen rady škôl, Kingston, Kanada
    • Dawn Franks, členka rady škôl, Barrie, Kanada
    • Ján Rusiňák, riaditeľ školy, externý poradca Ministerstva školstva, vedy a výskumu SR, Stará Ľubovňa, Slovensko
    • Juraj Hipš, odborník na vzdelávanie, zakladateľ CEEV Živica a Komenského inštitútu, Zaježová, SlovenskO
    • Zuzana Laurincová, zavádzanie prístupu citlivého k traume, design and impact manažérka programu v Teach for Slovakia, Slovensko

    -na obsah-

    Prihlasovanie

    Prihlasovanie s osobnou účasťou na panelovej diskusii v dňoch 19.10.2023 a 20.10.2023 sme ukončili 15.10.2023.

    V prípade Vášho záujmu o naše vzdelávanie ponúkame do 30.11.2023 možnosť prístupu ku 6 hodinám videonahrávok našich kanadských hostí a najneskôr od 30.10.2023 aj ku záznamu oboch panelových diskusií.

    Po vyplnení prihlasovacieho formulára Vám bude na Vašu emailovú adresu zaslané písomné potvrdenie o registrácii a vytvorení profilu. V „Môj profil“ na www.archaoz.sk nájdete potom v časti Platba informácie potrebné k úhrade poplatku. Prístup k videám bude možný až po uhradení poplatku cez Môj profil na našej webovej stránke.

    Teší nás Váš záujem a ďakujeme.

    -na obsah-

    Poplatok

    Poplatok zahŕňa: lektorné, tlmočenie, prekladateľské služby, služby pri spracovaní videonahrávok, organizačné a technické zabezpečenie.
  • 79 € (jednotlivec)
  • 249 € (inštitúcia)*
  • * prístup k videám využije viacero ľudí/zamestnancov danej inštitúcie – školy, organizácie, CDR a pod. Túto možnosť využite v prípade, že chcete viacerým kolegom a kolegyniam sprostredkovať videonahrávky – počet ľudí nie je obmedzený; vstup na online panelovú diskusiu predpokladáme z 3 PC.

    -na obsah-



    Obľúbené príspevky z tohto blogu

    Tréning rodičovských zručností

    Obsah Čo je Tréning rodičovských zručností? Čo Vás na stretnutiach čaká? Program stretnutí Pri akých detských výzvach je tréning rodičovských zručností vhodný? Termíny stretnutí Organizačné Podmienky účasti na kurze Prihlásenie Čo je Tréning rodičovských zručností? Filiálna terapia alebo tréning rodičovských zručností je špeciálny 10-týždňový tréningový program pre rodičov, ktorý pomáha posilňovať vzťah medzi rodičom a dieťaťom použitím hrovej polhodinky raz týždenne. Skupinka 3-4 rodičov sa stretáva s lektorkami (bez detí) raz týždenne vo vopred dohodnutom čase. Výhody skupinovej formy tréningu: rodičia spolu môžu zdieľať svoje skúsenosti, prežívanie procesu učenia sa nových zručností, môžu si byť vzájomnou podporou a povzbudením, navyše zažijú, že v tom nie sú sami a aj iní majú svoje ťažkosti a nie sú perfektní, či dokonalí, ale len dostatočne dobrí. -na obsah- Čo Vás na stretnutiach čaká? Lektorky na sp

    Video "Komplexná trauma a jej vplyv na vývin dieťaťa"

    Dr. Judith Joseph sa rozpráva s naším blízkym spolupracovníkom, Dr. Arthurom Becker-Weidmanom z Centra pre rozvoj rodiny (NY, USA) na tému komplexná trauma. Kľúčovou súčasťou uzdravenia a liečby detí, ktoré zažili traumatické skúsenosti v blízkom vzťahu, je vytvorenie vzťahu s opatrovateľmi / rodičmi založenom na dôvere, blízkosti a opore. Často však traumatické udalosti obmedzujú túto schopnosť u detí. Dr Becker-Weidman diskutuje o účinných liečebných stratégiách pomáhajúcim traumatizovaným deťom otvoriť sa formovaniu vzťahov. Tie sú neoddeliteľnou súčasťou procesu uzdravenia.