Preskočiť na hlavný obsah

Nastal čas budovať zdravé mozgy

Na 23. svetovom kongrese IACAPAP (Medzinárodná asociácia pre detskú a adolescentnú psychiatriu a pridružené odbory), ktorý sa konal v júli 2018 v Prahe, vystúpil aj americký psychiater DR. Jim Hudziak s prednáškou pod názvom: „It’s time to Build healthy brains“ (Nastal čas budovať zdravé mozgy). Na základe mnohých výskumov zameraných na vývin mozgu u detí uvádza vo svojej prednáške nasledovné odporúčania pre rodičov, školy, psychiatrov/čky a ďalších. Ponúkame zoznam z jeho prednášky. (Ne)budete prekvapení 😀!

Aktivity, ktoré napomáhajú budovať zdravý mozog:

  • Hudba
  • Cvičenie – fyzická aktivita
  • Čítanie
  • Výživa – zdravá strava
  • Mindfulness a joga

HUDBA

  • odporúča 1xtýždenne hodinu hudby pod taktovkou učiteľa/ľky (husle, klavír, gitara, spev, .....)
  • 30 minút denne nácvik hudby (aj tým deťom, ktorým sa nedarí odporúča venovať sa hudbe o to viac, aby rozvíjali, stimulovali tú časť mozgu a prepojenia, ktoré sú zodpovedné za vnímanie hudby a hru)
  • mozog prirovnáva k svalom – ak je stimulovaný, rastie – podobne ako svaly, potrebuje však každodenný pravidelný tréning


CVIČENIE

  • odporúča 10 000 krokov denne alebo 60 a viac minút fyzickej aktivity
  • ukázalo sa, že cvičenie pozitívne ovplyvňuje hipocampus (časť mozgu, ktorá je zodpovedná za zapamätávanie)
  • pozitívne vplýva na pľúca
  • zlepšuje náladu
  • pomáha pri sústredení pozornosti

30 minút cvičenia denne podľa výskumov prináša ovocie v zlepšení nálady, zmiernení pocitov úzkosti, v zlepšení kognitívnych funkcií (potrebné pri učení) a zvyšuje prietok krvi v oblastiach mozgu dôležitých pre budovanie pamäte a exekutívnych funkcií (potrebných pre organizovanie, plánovanie a pod.)





ČÍTANIE

  • rodičom odporúča čítanie pre dieťa napr. večer pred spaním alebo čítať spolu s dieťaťom
  • v čase, keď vo svete zaznamenala úspech kniha s čarodejníkom Harrym Potterom a deti sa do jednotlivých dielov zahryzli, ukázalo sa, že na pohotovostiach klesol počet úrazov detí a celkovo sa znížila miera agresivity (menej konfliktov, incidentov)

STRAVA

  • Dr. Hudziak odporúča kvalitné raňajky – bohaté na proteíny (bielkoviny)
  • potraviny bohaté na omega3 mastné kyseliny
  • dostatočný pitný režim – hydratáciu
Opiera sa o novodobé výskumy, ktoré sledujú bakteriálnu flóru v tráviacom trakte a jej vplyv na mozog. Aj trávenie má vplyv na to, ako sa rozvíjajú mozgy detí. Na trávenie a črevnú flóru má negatívny vplyv – chudobná strava, alkohol, drogy, stres a nedostatok spánku.

MEDITÁCIA, MINDFULNESS, MOTLIDBA alebo JOGA

Opäť platí pravidlo – 60 minút 1xtýždenne pod dohľadom trénera a následne každodenná prax doma. Tieto aktivity slúžia na stíšenie sa, zastavenie sa, umožňujú nadhľad, upokojujú a zameriavajú koncentráciu na vnútro (na náš „vnútorný hlas“).

Prednáška Dr. J. Hudziaka „It’s time to Build healthy brains“ (Nastal čas budovať zdravé mozgy)

Prvá časť

Druhá časť


Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rodina z historickej perspektívy

Tento text je súčasťou dizertačnej práce: „Psychologické charakteristiky rodiča a rodiny v kontexte rôznych typov rodín“ (Husovská, 2014) Článok "Rodina z historickej perspektívy" , ktorého autorkou je PhD. Daniela Husovská , podlieha licencii Creative Commons Uveďte pôvod-Nepoužívajte komerčne 4.0 Mezinárodná . Mgr. Daniela Husovská, PhD. Ak v súčasnosti hovoríme o tom, ako sa rodina mení, ako naberá rôznorodé formy, môže byť užitočné obzrieť sa späť do histórie a zachytiť, akým vývinom rodina prešla. Vďaka tomu môžeme dať súčasný stav rodín do širších súvislostí a hlbšie porozumieť, čo všetko formovalo rodiny do dnešnej podoby. Pôvod slov, ktoré sa zaužívali pre označenie rodinného spoločenstva, nám objasňuje, aký charakter mala rodina v dávnych dobách. Latinský termín familia z etymologického hľadiska označoval všetkých, ktorí obývali jeden príbytok, teda aj sluhov a otrokov nielen pokrvných príbuzných. ©The Metropolitan Museum of Art Na čele rodin

Tréning rodičovských zručností

Obsah Čo je Tréning rodičovských zručností? Čo Vás na stretnutiach čaká? Program stretnutí Pri akých detských výzvach je tréning rodičovských zručností vhodný? Termíny stretnutí Organizačné Podmienky účasti na kurze Prihlásenie Čo je Tréning rodičovských zručností? Filiálna terapia alebo tréning rodičovských zručností je špeciálny 10-týždňový tréningový program pre rodičov, ktorý pomáha posilňovať vzťah medzi rodičom a dieťaťom použitím hrovej polhodinky raz týždenne. Skupinka 3-4 rodičov sa stretáva s lektorkami (bez detí) raz týždenne vo vopred dohodnutom čase. Výhody skupinovej formy tréningu: rodičia spolu môžu zdieľať svoje skúsenosti, prežívanie procesu učenia sa nových zručností, môžu si byť vzájomnou podporou a povzbudením, navyše zažijú, že v tom nie sú sami a aj iní majú svoje ťažkosti a nie sú perfektní, či dokonalí, ale len dostatočne dobrí. -na obsah- Čo Vás na stretnutiach čaká? Lektorky na sp